FĂ„ pressmeddelanden och rapporter via e-post.
Första kvartalet 2022
Väsentliga händelser under rapportperioden
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
VDs kommentar
Curira levererar sin första kvartalsrapport efter det omvända förvärvet och vi kan konstatera att vi visar ett EBITDA på drygt 7,5 MSEK vilket ligger i linje med våra målsättningar. EBIT tyngs dock av extraordinära kostnader relaterade till omnoteringen och vår kvalitetssatsning. Satsningen på kvalitet kostar kortsiktigt men skapar långsiktigt nödvändiga förutsättningar för både organisk- och förvärvsdriven tillväxt.
Det första kvartalet har varit både spännande och händelserikt. Omnoteringen har inneburit ett intensivt arbete som tagit ledningens resurser och tid i anspråk. Processen är nu i sitt slutskede och vi kan återigen rikta fullt fokus på verksamhetens fortsatta utveckling och vår förvärvsstrategi.
Under omnoteringen har vi dock inte legat på latsidan. Under mars månad slutfördes förvärvet av Melius Assistans AB. Curira har även förvärvat resterande aktier i intressebolaget Medical Operations Sverige AB och dotterbolaget Ellas Assistans AB. Efter dessa förvärv ägs bolagen nu i sin helhet av Curira. En ny styrelse har tagit plats i Curira och vi har på verksamhetsledningsnivå även rekryterat spetskompetenser inom området personlig assistans. För att uppnå en mer smidig och mer effektiv organisation har vi bland annat stängt ned ett lokalkontor och koncentrerat vissa tjänstemannafunktioner till vårt stockholmskontor. Våra verksamhetslokaler är dock även fortsättningsvis geografiskt kundnära och bemannade med de funktioner som arbetar allra närmast våra kunder.
De verksamheter Curira bedriver ska vara av högsta möjliga kvalitet. Kvalitetsaspekten genomsyrar hela verksamheten och ska vara anledningen till att assistansberättigade väljer Curiras assistansbolag och att vårdtagare väljer våra kliniker. Vi har fortsatt och kommer att fortsätta att utveckla våra rutiner och processer i syfte att dels effektivisera vårt arbete, dels bevara och höja kvalitetsnivån i utförandet av våra tjänster. Som ett ytterligare led i kvalitetssäkringsarbetet på assistanssidan pågår utvecklingen av vårt egenutvecklade verksamhetssystem. Systemet är utvecklat i syfte att både säkerställa kvaliteten i assistansens utförande och att våra assistansbolag efterlever de krav som lagstiftning och myndigheter ställer på utförandet av assistansen.
Tillväxt i antal kunder är självklart vår fortsatta målsättning. Då fler och fler assistansberättigade väljer Curiras assistansbolag som anordnare samt genom fortsatta förvärv inom både assistans och hälsa- och sjukvård bedömer vi att det finns goda förutsättningar för oss att fortsätta vår tillväxtresa. Vi kommer under året att utvärdera och approchera välskötta bolag i syfte att genomföra ytterligare förvärv.
Vi ser med tillförsikt fram emot resterande del av året då den nya koncernen ska formas, kvalitetsutvecklingen fördjupas och tillväxt och värde ska levereras till våra ägare.
Adam Grabavac
vd Curira AB
För mer information vänligen kontakta
Adam Grabavac, vd
adam.grabavac@curira.se
Denna information är sådan information som Curira AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 25 maj 2022 kl. 09:10 CET.